Meta, het moederbedrijf van Facebook, overweegt klanten in de Europese Unie zo’n 10 euro per maand te vragen als ze die site willen gebruiken zonder reclame. Gebruikers die ook de betaalde versie van Instagram willen gebruiken moeten daar mogelijk nog 6 euro extra voor betalen. Dat meldt zakenkrant The Wall Street Journal op basis van informatie van ingewijden.

Volgens de zakenkrant heeft Meta die plannen gepresenteerd aan Europese toezichthouders, als onderdeel van een ommezwaai om aan strengere privacywetgeving te voldoen.

Hoger tarief voor mobiele apps van Facebook en Instagram

De prijzen gelden voor de desktopversies. Voor de mobiele apps van Facebook en Instagram zou Meta 13 euro per maand vragen, omdat de appwinkels van Google en Apple commissies in rekening brengen. Die tarieven kwamen aan bod in voorstellen die Meta aan de privacytoezichthouders van Ierland en de Europese Unie heeft gepresenteerd.

De betaalde versie wordt wel een eigen keuze: Meta zou wel van plan zijn de gratis versies ook in de lucht te houden in de EU.

Facebook en Instagram zijn in de EU gebonden aan strengere regels rond het verzamelen van gegevens van gebruikers voor het tonen van sterk gepersonaliseerde advertenties. Dat is nu nog de grootste inkomstenbron van Meta. Om toezichthouders tevreden te stellen en de eigen inkomsten op peil te houden, zou Meta daarom met het betaalde alternatief kunnen komen. Eerder deze maand schreef The New York Times al over dat idee, maar waren de prijzen nog niet bekend.

Meta liet aan The Wall Street Journal weten opties te onderzoeken "die ervoor zorgen dat we voldoen aan veranderende regelgeving". Tegelijkertijd zegt het socialmediaconcern te geloven in gratis diensten die worden ondersteund door gepersonaliseerde advertenties.

De Ierse Data Protection Commission, binnen de EU verantwoordelijk voor Meta vanwege het Europese hoofdkantoor in Ierland, heeft nog niet gereageerd. Ook de Europese Commissie was niet direct beschikbaar voor commentaar tegenover de zakenkrant.

LEES OOK: EU wil Alphabet, Microsoft Amazon, Meta, TikTok en Apple duimschroeven aandraaien